Alle mbo-instellingen zijn wettelijk verplicht om zogenaamde Onderwijs- en Examenregelingen (OER), te maken. In feite bevat een OER de onderwijs- en examenprogramma’s van een bepaalde opleiding. Elke opleiding én elke opleidingsvariant (zoals deeltijd versus voltijd en BOL versus BBL) heeft een eigen OER. Voor ieder cohort moet weer een OER worden opgesteld. Voor scholen is dit een jaarlijks terugkerende activiteit. In veel gevallen leveren onderwijsmedewerkers Word-documenten en Excel-bestanden aan ten behoeve van de IT-afdeling. Die zorgt er weer voor dat in samenwerking met andere functionarissen de onderwijsdocumenten (studiegidsen, examenplannen, keuzedelengidsen, etc.) worden gemaakt. Deze werkwijze is behalve omslachtig ook foutgevoelig.

Digitalisering ten dienste van het onderwijs zelf

Daarom zijn er inmiddels digitale tools op de markt gekomen om dit proces te automatiseren. Behalve efficiencyvoordelen zorgt deze software ervoor dat het onderwijs weer volledig zelf aan het stuur is bij het maken van de OER. Immers, zij zijn niet meer afhankelijk van derden en hebben één transparante centrale digitale omgeving waarin kan worden samengewerkt met collega’s om tot een goed resultaat te komen. Met behulp van geautomatiseerde workflows wordt de onderwijsmedewerker stap voor stap in het proces begeleid. Het begint al met het kunnen beschikken over informatie vanuit verschillende bronsystemen:

  • koppeling met het Student Informatie Systeem, waar de set van opleidingen en organisatorische indelingen al klaar staat;
  • inlezen van kerntaken en werkprocessen vanuit SBB (Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven);
  • overzicht van examenleveranciers waar examens kunnen worden ingekocht vanuit Validering Examens mbo;
  • regelgeving ten behoeve van examenontwikkeling vanuit het Kennispunt Onderwijs en Examinering mbo.

De software is zo ingericht dat alle informatie actueel voorhanden is en ook gebruiksvriendelijk in de taal van het onderwijs zelf. Door de workflows zien de betrokken onderwijsmedewerkers van elkaar wat ze doen. Als ze het niet met elkaar eens zijn, kunnen ze makkelijk met elkaar communiceren. Wanneer de workflow volledig is doorlopen, wordt de OER vastgesteld. Mocht er nadien toch een correctie of aanvulling nodig zijn, wordt dit middels een mutatie-workflow aangepast. Alles wordt gedocumenteerd in hetzelfde centrale systeem.

OERknal en FormuLeer ondersteunen en helpen het proces te verbeteren

FirstKlas heeft in nauwe samenwerking met een aantal roc’s applicaties ontwikkeld waarmee het bovenstaande mogelijk is; OERknal en FormuLeer geheten. Met OERknal maakt het onderwijs de formatieve en summatieve structuren aan. Met FormuLeer kunnen deze worden vervaardigd als onderwijsdocument op zowel papier als in een online vorm (website). In de praktijk zijn en worden deze toepassingen continu verder ontwikkeld. Dat gebeurt op indicatie van de gebruikersgroep waar de klanten aangeven welke verbeteringen men wenst of met welke trends rekening dient te worden gehouden. Zo wordt nu in de roadmap ontwikkeld aan ondersteuning van de derde leerweg, waarmee het roc een Leven Lang Ontwikkelen kan faciliteren. De mbo-instelling zelf hoeft zich geen zorgen te maken omtrent de technische ICT-infrastructuur. Deze software wordt aangeboden als SaaS (Software as a Service) vanuit de cloud. Hierdoor kan het roc zich volledig richten op de onderwijstaken die men heeft en is men volledig zelf aan het stuur.

Meer informatie?

Heeft u verdere vragen of wilt u met eigen ogen zien hoe OERknal en/of FormuLeer precies werkt? Neem contact op met een van onze adviseurs voor een vrijblijvende afspraak.

Is uw interesse gewekt en wilt u op de hoogte blijven?

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte over FirstKlas en onze applicaties!

Elbert de Bruin

Interesse in een gesprek?

Neem contact op met Elbert de Bruin en maak een afspraak om vrijblijvend kennis te maken en de mogelijkheden te bespreken.

Onze applicaties

  • MBO
OERknal 2.0 is een SaaS-applicatie die mbo-instellingen ondersteunt bij de totaalontwikkeling van het onderwijs. Met deze Onderwijscatalogus kunt u het onderwijsaanbod opstellen, beheren, vaststellen en goedkeuren.
  • MBO
OERknal is een SaaS applicatie die mbo-instellingen ondersteunt bij het opstellen van onderwijs- en examenprogramma’s (toets- en examenstructuren) ten behoeve van de OER. Het hele creatieproces wordt begeleid met workflows.
  • MBO
FormuLeer is een SaaS applicatie die mbo-instellingen ondersteunt bij de creatie en publicatie van onderwijsdocumenten zoals studiegids, examenplan, onderwijsgids en keuzedelengids.
  • MBO
STAPP is een SaaS applicatie die mbo-instellingen ondersteunt bij het registreren van en het rapporteren over studenten die studieloopbaanbegeleiding krijgen en/of in een schoolmaatschappelijk werk traject zitten.

Maatwerk applicaties

Naast generieke SaaS applicaties levert FirstKlas ook maatwerk applicaties voor onderwijsinstellingen. Wij ontwikkelen stabiele, webgebaseerde applicaties die veel mogelijkheden bieden, de wendbaarheid van de klantorganisatie verhogen en eenvoudig zijn in gebruik. Onze oplossingen komen tot stand in samenspraak met de klant door een goede inventarisatie en de inbreng van bewezen technologie.

Bekijk maatwerk applicaties

Heeft u een vraag, interesse in een gesprek of vrijblijvend even kennismaken?

De koffie staat klaar en onze collega’s denken graag met u mee. Bel ons, stuur een e-mail of vul het contactformulier in en we nemen snel contact met u op.

  • Door het contactformulier in te vullen gaat u akkoord met de verwerking van uw persoonsgegevens volgens onze privacyverklaring
  • Hidden